Úplně mě svrbí prsty k napsání té okřídlené hlášky o nešvaru, ale neudělám to. Jen napíšu, že ve své praxi už chvíli vnímám důležitost tohle téma otevřít. Pokud se ve světě focení neorientujete, možná vám všechny ty termíny zní jako zbytečně komplikované škatulky. Firemní focení, byznys focení, brandové focení… Kdo se v tom má vyznat? A proč by vás to mělo zajímat? Pojďme si to rozplést jednoduše a prakticky.
Byznys focení: Fotky, které mají reprezentovat
Firemní nebo byznys focení je tady od toho, aby vaše firma či vy sami jste vypadali co nejlépe. Ať už jde o focení v kanceláři, kavárně nebo třeba doma u notebooku, hlavní cíl je reprezentativnost. Fotky mají ukázat, že jste profesionálové, kterým se dá důvěřovat, ať už se obléknete do obleku, nebo pracujete v pohodlném outfitu s kávou v ruce. Je jedno, jestli jste u počítače na home office nebo v zasedačce s laserovým ukazovátkem – důležité je, že výsledek vypadá hezky, čistě a seriózně.
Byznys fotky mohou být stylizované, aby ladily s tím, kde pracujete, jak se oblékáte nebo s kým se potkáváte. Jde o to, aby fotografie zanechaly dobrý první dojem. Estetika a vizuální kvalita hrají prim – cíl je ukázat, že víte, co děláte. Ukázat vás, vaši tvář.
Tohle focení naplánujete velmi úspěšně i sami nebo v podstatě s jakýmkoli dobrým fotografem, protože se zde nejde až tak pod povrch. Cílem je prostě, aby to vypadalo a dodalo vám to expertnější švih.
Brandové focení: Příběh za fotkou
Teď se ale podíváme na brandové focení, které jde daleko za hranice „hezké fotky“. Brandové focení je o příběhu, který fotka vypráví. Není to jen o tom, jak vypadáte, ale hlavně o tom, co chcete říct. Tady se řeší, jaké emoce chcete u zákazníků vyvolat, jakou náladu má fotka navodit, jaké barvy, rekvizity a detaily by měly být na snímku přítomné, aby vystihly podstatu vaší značky.
Tohle focení vám naopak velmi doporučím plánovat s někým, kdo ví, jak z vás tu esenci dostat, či jak vás k ní dostat. Nebo, pokud máte nějakou práci na značce za sebou, tak už možná sami víte. Obecně totiž platí, že na brandových fotkách nic není úplně náhoda, ale vypadat to musí přirozeně.
Doporučím taktéž vybrat si fotografa, který tato focení má ve svém portfoliu a za značkou vnímá i drobné nuance. Tady už to také není (jen) o vás, ale o tom, co chcete, aby se odehrávalo ve vědomí a podvědomí vašich zákazníků, až na vaše fotky narazí.
Eh… Že to vypadá to jako věda? Není. Alchymie už trošku ano. Ty výsledky za to však stojí!
Když dva dělají totéž… není to totéž!
Na čem jiném to lépe ukázat než na příkladech.
Představte si třeba kavárnu. Klasické byznys focení ji může zachytit jako moderní místo s příjemným prostředím a dobrým servisem. Vše bude pečlivě naaranžované, aby prostor vypadal co nejlépe, sem tam člověk, milé úsměvy. Ale brandové focení? To se ponoří hlouběji. Možná ukáže unavenou mámu, která si vychutnává zasloužený horký šálek kávy, zatímco její dítě si hraje ve skvělém dětském koutku. Ukáže její úlevu po těžkém ránu. Možná se zaměří na nervově zhrouceného studenta nad poslední kapitolou diplomky, kdy káva, svačina a bezpečné prostředí jsou jeho jedinou nadějí na dokončení. Zaměří se na detail a skoro až fyzický pocit, který fotka má vyvolat. Brand fotka tak neprodává jen kávu a prostředí, ale vypráví příběh o tom, pro koho je kavárna určená a co tam lidé mohou zažít.
Podobně, pokud jste třeba freelancerka pracující z domova, byznys fotka vás ukáže u stolu s notebookem, možná s hrnkem kávy. Fajn, profesionální, čisté. Ale co když chcete, aby lidé věděli, že kromě práce je pro vás důležitý zdravý životní styl? Protože přesně takové klienty chcete ve svém projektu. A tady nastupuje brandové focení, které přidá smoothie, vedle jógamatku, možná i někde na zdi fotku z Beskydské sedmičky a na pozadí otevřené okno s výhledem do zeleně. Fotka už není jen o tom, že pracujete – ukazuje celou filozofii, kterou žijete.
Tyhle fotky prostě říkají, hele rozumíme ti, kliente, jsme spolu na jedné lodi.
Jak poznat, co je pro vás to pravé?
Pokud potřebujete reprezentativní snímky pro LinkedIn, webovky nebo firemní materiály, kde chcete působit profesionálně a spolehlivě, sáhněte po firemním/byznys focení. Jestli ale chcete, aby vaše značka měla hloubku a lidé si vás spojovali s určitým příběhem, emocí nebo životním stylem, brandové focení je jasná volba.
Ideálně ale zkombinujte oboje – i ten nejvíc cool brand potřebuje občas formální fotku, a naopak i korporát může profitovat z lidskosti a autenticity, kterou brandové snímky přinášejí.
No a to jsem ještě nezmínila produktové focení, že? O tom vám z pohledu brand specialisty povím jindy. Tady jen řeknu, že to by mělo samozřejmě taky vystihovat značku, ale brandové focení to není. A vy už víte, proč!
Co dál?
Každopádně každá kvalitní fotografie je také vizuálním touchpointem vaší značky a proto je dobré je promyslet. Ať už se rozhodnete pro firemní nebo brandové focení, vždy záleží na tom, co chcete svým zákazníkům sdělit. Pokud si nejste jistí, jak fotky propojit s vaší značkou, nebo potřebujete vytvořit vizuální styl, který bude vyprávět ten pravý příběh, ráda vám pomůžu to promyslet. Společně najdeme cestu, jak udělat vaši značku autentickou, zapamatovatelnou a – hlavně – lidskou.