Bylo nebylo, za sedmero horami a devatero řekami vznikla značka. Byla to vaše značka. A tu značku jste vzali na cestu…
Představte si to. Ocitáte se na začátku tajemného lesa plného příslibů úspěchu, kde v dálce vidíte třpytící se hrad s cedulí „SILNÁ ZNAČKA“. Jste plní odhodlání, plány v hlavě, v batohu možná pár marketingových rad. A jak brzy zjistíte, průchod tímto lesem je všechno možné, jen ne procházka růžovým sadem. Chcete se připravit na nečekané nástrahy, které by občas strčily do kapsy i trny růží ze Šípkové Růženky?
Tak se usaďte, ať vás nepíchne u srdce! Pohádka vždy pomůže.
Bludiště „Kdo jsem? A proč to vlastně dělám?“
Hned na začátku lesa vás pravděpodobně pohltí zákeřné Bludiště identit. To je místo, kde se ztrácejí všichni, kdo začnou budovat značku, aniž by měli jasno v tom, kdo vlastně jsou. V jednom koutě vás láká nablýskaná cedulka „Buď přísný expert,“ zatímco o pár kroků dál bliká neonový nápis „Buď cool kámoš.“ A vy se možná točíte dokola, bez mapy a kompasu.
Tady hodně lidí ztratí chuť pokračovat. Ale nebojte, v každé pohádce je spousta kouzelných bytostí ochotných pomoct. Stačí vědět zaklínadlo. (To moje je třeba Abrakadabra Konzultace). No a s malým přispěním průvodce, který vám pomůže najít vaši autentickou esenci, se dá ven z bludiště vyjít celkem rychle. Jakmile pochopíte, co vás odlišuje a co chcete světu říct, cestička ven je mnohem jasnější.
Lesní palouček „Jenom rychlé logo a hezké barvičky“
Když se dostanete z Bludiště Identit, narazíte nejspíš na další překážku: Palouček marnivých rozhodnutí. Tenhle palouk je plný blyštivých cinkrlátek, ve kterých se odráží nápisy jako: „Uděláš logo, zvolíš barvičky, prásk – a máš značku!“ Jenže pozor – tenhle palouček je zrádný. Když se necháte zlákat na povrchové řešení bez hlubšího promyšlení, může vás cesta svést špatným směrem.
Vytvořit logo bez jasné strategie je jako koupit si drahý meč a nemít představu, jestli s ním chcete bojovat s drakem nebo krájet chleba. Klíčové je promyslet, co vlastně vaše značka reprezentuje a jakou náladu má vyvolávat – pak teprve přichází čas na barvy a symboly.
Bažina „Já to zvládnu sám/sama“
Další nástraha je možná nejzákeřnější – Bažina hrdého Já. V téhle bažině uvíznou všichni, kdo jsou zarytě přesvědčeni, že si svou značku vybudují zcela sami. Nechají se přesvědčit, že všechno zvládnou levou zadní – strategie, grafika, obsah, sociální sítě… jenže než se nadějí, tonou až po krk v nekonečném multitaskingu, zatímco jejich značka stagnuje někde u první ohrady lesa.
Ano, jistě, lze to zvládnout. Ale proč se brodit sám, když můžete mít zkušeného průvodce, který vás provede suchou nohou a pomůže vám se vyhnout zbytečným pastem?
Jeskyně „S dovolením kradu“
Pokud se vám podaří přežít bažinu, čeká vás některé Jeskyně Opičáků a královny Nekonzistence. V téhle temné jeskyni ztratí svou tvář každý, kdo začne slepě kopírovat kroky ostatních značek nebo střídá styl komunikace jako ponožky. Královna Nekonzistence vám šeptá do ucha: „Dnes buď elegantní, zítra zase vtipný, ať si nikdo nemyslí, že jsi nudný!“
Jenže co se stane? Lidé vás přestanou poznávat. Vaše značka časem úplně ztratí tvář a vy se ocitnete zase na začátku lesa, bez jasné cesty kupředu.
Aby žili šťastně až do smrti…
Pohádkový příběh o budování značky samozřejmě má šťastný konec – ale chce to nepodcenit nástrahy na cestě a mít po boku někoho, kdo už tímhle lesem prošel. Někdy je potřeba přiznat si, že na některé zákruty byste sami nemuseli stačit. Když se totiž už při první odbočce vydáte špatně, cesta k „SILNÉ ZNAČCE“ se může pěkně prodloužit.
Samozřejmě víme (slovy klasika), že ne každý, kdo bloudí, je ztracen. Pokud ale nechcete bloudit moc dlouho, jsem tady, abych vám pomohla projít lesem bez zbytečných ztrát – ukážu vám nejkratší cestu a poradím, kde si dát pozor na ty zákeřné odbočky. Stačí mi napsat a naplánujeme spolu, jak dovést vaši značku tam, kam patří – až k třpytivému hradu stabilní a jasně definované značky.